Вальгусне відхилення першого пальця стопи – що робити?

Одним з найпоширеніших захворювань в області гомілковостопного суглоба, особливо у жінок, є наслідок поперечної плоскостопості, так зване «вальгусне» (бічне) відхилення першого пальця стопи «hallux valgus» (халюкс вальгуc).

Вальгусна деформація (hallux valgus) – це викривлення плюснефалангового суглоба, при якому великий палець відхиляється дозовні у бік сусідніх пальців. У народі це захворювання розглядається як шишка або кісточка на нозі. Слід зазначити, що даний дефект стопи несе в собі не тільки косметичну незручність, але і приносить людині багато проблем з носінням взуття.

Hallux valgus є найпоширенішою ортопедичною патологією і частіше спостерігається у жінок.

Формування “шишки на ногах” відбувається наступним чином. На початку захворювання порушується збалансована функція зв’язок, сухожиль і м’язів стопи, пізніше з’являються зміни в кістках і суглобах. Зовні відхилення форми стопи (“шишки на ногах” або “кісточки на ногах”) поступово прогресують, утворюється стійка фіксована деформація. У результаті ослаблення деяких формотворчих елементів стопи розширюється передній відділ, утворюється поперечна плоскостопість, збільшується кут відхилення першого пальця, з’являється шишка в області першого плюснефалангового суглоба. Зміщений назовні перший палець тисне на другий палець, останній згинається і фіксується у хибному положенні (молоткоподібний палець). Це типова картина для вальгусної деформації стопи (Hallux valgus). Поперечна плоскостопість може супроводжуватися болем у стопі при ходьбі, що зазвичай пов’язано із запаленням м’яких тканин, утворенням мозолів, потертостей шкіри і іншими причинами.

Причини виникнення вальгусної деформації стоп

Причин виникнення кісточок на ногах може бути декілька. Це і спадкова можливість, і запальний процес в суглобах і зв’язках. Можуть давати ускладнення у вигляді шишок, які випирають на стопах такі проблеми ніг, як плоскостопість, клишоногість.

Ну, і найпоширенішою причиною вальгусной деформації стоп у молодих жінок є носіння модною, але надзвичайно незручного вузького взуття або взуття на високій шпильці. Постійне викривлення стопи в одному місці призводить до утворення шишки. Такі випираючі кісточки стають згодом надзвичайно болючими.
Отже, причини вальгусной деформації стопи

·         поперечна плоскостопість

·         генетика

·         ендокринні порушення

·         остеопороз

В основі захворювання лежить вроджена слабкість сполучної і кісткової тканин, що призводить до розвитку плоскостопості. Ще раз акцентуємо увагу на те, що розвитку деформації стопи сприяє неправильно підібране взуття. Особливо це стосується високих підборів і взуття з вузьким носком. Таке взуття веде до нерівномірного розподілу навантаження, яка більше падає на передній відділ стопи, в результаті чого виникає деформація цієї зони і розвивається артроз суглоба великого пальця.

А тому кращим виходом було б не допускати появи подібної проблеми в області ніг. Ну, а якщо вже ви виявили, що шишка почала зростати, і бачите, що деформація стопи отримала свій початок – терміново вживайте дієві заходи.

Симптоми вальгусной деформації:

·                     відхилення великого пальця стопи назовні, поступове збільшення «кісточки»

·                     молоткоподібна деформація інших пальців стоп

·                     біль у суглобах стоп

·                     швидка стомлюваність ніг

·                     складнощі з підбором взуття.

Методи діагностики:

·                    обстеження у ортопеда-травматолога

·                    рентгенографія стоп в 3-х проекціях

·                    плантографія – відбитки стоп для виявлення плоскостопості

Ускладнення:

·                    при відсутності лікування суглоби стопи постійно деформуються – виникає хронічний бурсит, деформуючий артроз плюснефалангових суглобів, плоскостопість

·                    перебудова структури плеснових кісток – хвороба Дейчлендера

Прогноз:

При незначній деформації і своєчасному лікуванні зовнішній вигляд і функцію суглобів стоп можна відновити. У запущених випадках незначні болі можуть зберігатися навіть після операції.

Профілактика:

·                  огляд ортопедом для своєчасного виявлення плоскостопості

·                  носіння раціональної взуття (без шпильок, без гострих носів, з натуральних матеріалів, підбори не вище 7 см)

·                  носіння ортопедичних устілок

·                  дотримування режиму праці та відпочинку, особливо, якщо професія пов’язана з тривалим перебуванням на ногах

Лікування:

Лікування цього захворювання залежить від стадії. На початку можлива корекція ортопедичними устілками. У більш запущених випадках застосовується оперативне втручання, причому вид операції залежить від ступеня деформації – це може бути операція на м’яких тканинах або операція на кістках.

Наша клініка має великий досвід хірургічного лікування суглобів. Ми використовуємо тільки сучасні методи лікування вальгусної деформації, які відрізняються відносно малою травматичністю, короткими термінами лікування та відновлення. Одномоментно усуваються всі компоненти деформації переднього відділу стопи, нормальна форма відновлюється без перегину кісток, тому не потрібно гіпс і тривале лікування для відновлення цілісності кісток.

Операція триває близько години (одна нога). Після операції пацієнт перебуває в стаціонарі до 3-5 днів, далі йде відновний період (без гіпсових пов’язок) в домашніх умовах. Як правило пацієнти на другий-третій день вже можуть ходити, приступаючи на п’яту. Повна реабілітація – до 4-6 тижнів.

Важливою перевагою цього способу лікування є можливість раннього навантаження стопи: вже в перший же день після операції можна пересуватися самостійно з незначними обмеженнями.

Шви знімаються на 10-14-у добу після операції. Деякий час в області стопи може зберігатися набряклість і помірна болючість, тому після зняття швів нарощувати фізичне навантаження на ногу потрібно поступово.